KnA –2008 január 27. 20:01
12 komment
No, hát a hét bejelentése mindenképp a Pentax-é, két vázzal, és 5 objektívvel. Mivel a blogot fiatalriporternek hívják, a sajtófotózás szempontjából írom a véleményem. Ki kell kötnöm, hogy az adatok alapján írom ezt, és nem volt nálam még a gép (a Pentax magyar képviselete persze küldhet egyet kipróbálásra), másrészt az adatok alapján egy szuper gép mindennapi használatra. No de ugorjunk bele.

Mindig gondolkodtam azon, hogy a Pentax mit akar. Persze, gépeket eladni, a kis Pentaxékat otthon meg etetni a profitból. De mik a tervei? Mármint, jó, hogy gépeket gyárt, mert az a dolga, de vajon elégedett a lelkes amatőrök táborával, vagy szeretne majd a jövőben a két óriás profi piacából is kiszakítani egy darabot? Számomra a K20D egy amatőr gép, és most nem lekicsinylően mondom ezt, hanem én ezt olvasom ki az adataiból.

Pentax K20DA Pentax ebbe a gépbe, úgy mint elődjébe, nagyon sok kis figyelmességet tett bele, ami miatt nagyon jó kis gép. Például tettek egy szinkroncsatlakozót a gépre, ezt a stúdiófotós babérokra törő fotósok a megnövelt felbontással eggyütt nagyon fogják szeretni. Ok, egy szinkroncsatlakozó nem nagy szám, de a Pentax még egy túlfeszültségvédőt is beletett, hogy a régi vakuk ne süssék meg az új gépünket. Van benne szenzortisztító mód, ez se nagy szám, de a szenzortisztítás alatt kijelzi a gép, hogy hol van a trutyi a szenzoron, hogy könnyebb legyen azt megtalálni (és meg is fordítja a képet, úgy, ahogy a szenzoron elhelyezkedik). Tud DNG formátumba is menteni, ami az Adobe szabványos nyers formátuma. Be lehet állítani a hátsó kijelzőt, hogy megfeleljen a mi ízlésünknek (szem alapján kalibrálhatjuk). Van rajta a most divatba jött dinamikatartomány varázslat is, amely kb. 1 Fé-vel kitolja a dinamikatartományt (persze ezt a zajosodás árán teszi, és szoftveres, innen a varázslat). Sokminden van rajta, de két dolog miatt marad le a többi géptől. Először is ott van a sebessége, 3 kép/s. Ezzel szépen belőtte magát a D70/80 és a 350D szintjére, komolyabb sportfotózáshoz már nem biztos, hogy ezt választanám. Ami még fáj, az a 1/180s szinkronidő, illik az 1/250s. Emiatt a strobist rajongók fogják szívni a fogukat. Amin még megütheti a bokáját egy gyártó, az az objetívpark. Nos, a Pentaxnál megvannak azok a fix és alap zoom objektívek, amiket egy profi szeretne, de nem találtam nagyteléket (tudjátok, amik saját kofferben jönnek, és adnak hozzájuk sherpát is). A nagytelék és a sebesség hiánya azt jelenti, hogy sportfotósok kezében biztosan nem fogunk Pentax gépeket látni. Update: Dincsi felvilágosított a nagytelékről, a képen asszem van ilyesmi (akkor viszont a Pentax oldala rossz, mert én ott nem találtam ezeket).
Pentax Objektivek A fentebb említett két ok miatt már egy csomó ember nem venné számításba, ha riportergépet keresne (nem azért, mert rossz, hanem mert vannak jobb lehetőségek). Emellett nagyon jó gépnek tűnik, ilyen felbontással még akár kezdő stúdiógépnek is el tudnám képzelni, és egy mindennapi gépnek tökéletes, főleg ilyen áron (200-250eFt). A Pentaxnak már csak azt kellene eldöntenie, hogy mit akar. Akar profikat is vonzani, vagy elégedett a lelkes amatőrökkel?

A bejegyzés trackback címe:

https://fiatalriporter.blog.hu/api/trackback/id/tr60313912

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dincsi · http://www.fotonlog.hu 2008.01.27. 23:25:05

Azt szerintem kihagytad a számításból, hogy az objektívek közül jó rá, ha jól tudom, az összes K bajonettes lencse, szóval van mit rárakni, ha nem is új fejlesztés.

Nem volt dolgom még Pentax géppel de az itt látható arzenál azért impresszív:

kmp.bdimitrov.de/lenses/lenses.jpg

Szóval azért lehet, hogy nem csak Nikonhoz és Canonhoz gyártanak objektíveket :-)

Szobita · http://digitalis-merengo.blogspot.com/ 2008.01.28. 07:36:03

A Pentax célja egyenlőre ismeretlen. A Framerate és a sync azért nem változott, mert az egész váz megmaradt a K10D-ből. Azt pletykálják, hogy a fejlesztési költségvetés csak egy "nagy dobás"-ra volt elég, ez pedig az érzékelő lett. Még az elektronikát sem frissítették kellő mértékben, hiszen elvesztettük a végtelen 3fps sorozatot jpeg-ben. Vagyis ebben a gépben sincs több ddr2 mint az elődben. A szoftveres fejlezstés nagyon pentaxos :) Egy részét, biztosan megkapják a K10D tulajok is egy firmware képében.
A Pentax a béka feneke alól épp csak kimászott a K10-el, ami messze a tervezett felett fogyott, a cég nyereségét pedig egy év alatt megtízszerezte(!!!)
Csodákat még ne várjunk, az most a Nikon szerepe volt. Én valószínűnek tartom, hogy valamikor a K30 megjelenése körül dobják be a régóta tervezett és ígért K1 kategoriát, de hogy ez pontosan hová lesz pozicionálva az nagy kérdés, hiszen a K10 is alá csúszott a D200/30D párosnak árban, icipicit speckókban is.

Üvegek tényleg jók a régiek, de azoknak a tipikus Ebay ára már lassan a bolti kétszerese. Azért így is nagyon sok, főleg műtermi dologra jó az ami van, és elérhető. Az újabb modellek bejelentése meg folyamatosan zajlik. Az igazi baj az, hogy a régi obikat hamarabb szüntették meg, minthogy kiadták volna az újakat. :(

pihe · http://www.csorge.hu 2008.01.28. 21:29:37

Személy szerint a K20D nem érint - fél éve gyötröm még csak a K10-est -, viszont őszintén bízom abban, amit Szobita is írt, hogy két-három éven belül a Hoya áldásos támogatásával napvilágot láthat egy full frame Pentax váz is: legyen az K1D vagy K1000D.

Nekem nem is annyira a frame rate (belső térnél vagy tájképnél ez bizony elég kihasználatlan tényező) vagy a szinkronidő (rendes vakuval ez sem probléma), inkább pár apróság jelent gondot a mostani fejlesztésekkel: AF lámpa hiánya, gagyi mattüveg, fénymérés megbízhatatlansága, agresszív infravörös szűrés (rendben, ez persze pozitívum, ha nem akarunk infrafotózni), gyári szemkagyló mérete, zaj, stb.

Viszont nem gondolom, hogy a K10D / K20D a Canon 350D szintjét jelentené. Sem azt, hogy amatőr gép. Igaz, profi sem.

KnA 2008.01.29. 08:18:35

Nem azt mondtam, hogy a K20D mindenben a 350D szintjen van, hiszen sokkal tobbet tud, es a 350D mar egy regi gep. SEbessegben ertettem ezt, es a neten mashol is lattam mar olyan vitakat, amiknek a temaja a sebesseg volt. Sokan azt mondjak, hogy boven eleg, ha nem akarsz sportot fotozni. Es nekem is ez a velemenyem, de en szeretek sportfotozni.

Szobita · http://digitalis-merengo.blogspot.com/ 2008.01.29. 08:44:45

"de en szeretek sportfotozni"

ez szép! Igen. Ez a lényeg. Kinek mire kell a gép. Van profi aki elégedett a C 5D-vel, és termel vele. Van profi aki inkább használna egy 30D-t mint az 5öst.
Nem is baj, hogy ennyire mások a gépek, így tudunk választani. Ha pedig valakinek nem kell a nagy fps akkor azt nem kell megfizetnie. Pentax hiányossága inkább az, hogy még (hangsúlyozom, MÉG) nem tudja házon belül kiszolgálni az eltérő szükségletek kellőképpen nagy részét. A vezérlés logikája, amit a P kialakított, bőven alkalmas volna a nagyobb sebességű használatra is.

R3 2008.01.30. 15:49:26

Jesszusúristen mik azok a b*zinagy förmedvények hátul horizontális elrendezésben??

Balázs 2008.01.30. 16:27:53

R3: A "kisebbik" egy 300/2.8 (cgi.ebay.com/smc-PENTAX-FA-Star-300mm-f-2-8-ED-IF-Brand-New_W0QQitemZ150190214750QQihZ005QQcategoryZ106874QQtcZphotoQQcmdZViewItem), a nagyobbikat nem tudom :)
Amúgy ezen obik egy részét már tudtommal nem gyártja a Pentax (tipikusan a szürkéket), tehát beszerzésük elég körülményes (az áraikról ne is beszéljünk).

Delej 2008.01.30. 22:20:46

engem kicsit az új 18-250-es érdekelne, mert nekem kicsit erősnek tűnik, torzít-e. főleg, hogy mérettartó csőben van. újonnan már a k10d, k100d-t is ilyennel adják, mert kifutott a 18-55.

Pintohorse · http://www.flickr.com/photos/pintohorse/ 2008.02.15. 00:09:51

üdv mindenkinek!
Én személy szerint nagzon várom a K20D-t, hiszen jelenleg az ist D-met nyűvőm kiméletlenül 3. éve rengeteg expóval!Ezzel dolgozom, ebből élek.Neves magazinoknak fotóztam évekig Canon-al, de 3 éve váltottam és nem bántam meg! Tény hogy a P alulmarad a két nagy mellett, de ahogy ti is írtátok attól függ mire használja az ember... én főleg stúdiómunkákra. Számomra a régi K-s obi kompatibilitás volt a csábító amit azóta is kihasználok mesés optikákkal amikhez fillérekért jutok, jutottam hozzá:-)
Amúgy meg az én 6 millió pixeles vázam még nem bizonyult"kicsinek" az én munkatarületeimen.
Az időseknek igazuk van: "mindegy milyen a váz az optikád legyen a legjobb!"

gorbelabda · http://amatorfotok.atw.hu 2008.04.01. 12:55:52

Üdv!
Egy K10D boldog tulajdonosa vagyok már lassan fél éve! Amikor választanom kellett szivem szerint nikont vettem volna (D80/D200), de a pénztárcám ezt nem engedte meg. A K10D nem amatőr gép. Megnézném azért a D80-at szemerkélő eső után, ahogy azt egy a nikonál dolgozott, jelenlegi kollégám mesélte: rozsdásodik a bajonett, és belül a gomboknál. A pentax viszont por, és fröccsenő víz ellen is ellátott minden nyílásra kiterjedő védelmet biztositt. Ezt a canon, sem a nikon nem nyújtja ebben a kategóriában sőt még felete sem minden gépnél. Az obikról meg az a véleményem, hogy sigma, tamron obikból bármikor felvértezhető a gép, mert tény hogy se a nikonosok sem a canonosok sem csak a saját obijukat használják. A fénymérésével én sem vagyok maximálisan megelégedve de meg lehet szokni. Avval egyetértek, hogy sportfotózásra nem alkalmas, de aki azt fotóz ugyis mark II/ mark IIID vesz, és több milliós objektívparkal rendelkezik, mindezt 2 vázra. A K10D és K20D véleményem szerint egy erős középkategóriás gép.
Üdv mindenkinek!

H.András 2008.04.12. 11:50:44

Sziasztok,
K10D -ről cseréltem le K20D-re , előtte Nikon D80-am volt. Nagyon hiányzott a Nikon még a K10D-nél, most már nem :) Az AF pontos és éles képet ad. A gép gyorsabb lett. Lehet vele akár 24 (ha jól emlékszem) képet is készíteni egy másodperc alatt. Vettem hozzá egy Tamron 18-250 utazózoom-ot nagyon éles és jó képet ad. Majd egy 16-45 Pentaxot, fnatsztikus szép képeket készít és egy Tamron fix 90-est. Hát ez utóbbi a csúcs. A képek mind makrón mind normál módban, borotvaélesek. Pedig én finnyás vagyok erre mert a Nikon nagyon jó képeket csinált. A K10D-nél voltak fokuszálási gondok, amit egy firmware frissitéssel megoldottak (1.30) Itt már ilyen nincs. Igaza van aki azt írta a legfontosabb az objektív. Szerintem nagyon jó gép, meg vagyok vele elégedve
András

fotós · http://www.businessphoto.hu/blog/ 2008.11.06. 10:25:43

Szia!

Van kedved résztvenni a Strobist féle Lighting 101 magyar változatának elkéstzítésében?

Ha igen, jelentkezz , légy szíves itt:
businessphoto.blog.hu/2008/11/06/a_vilagitas_alapjai_a_strobist_rol_magyarul

Üdv,
Tibor
Az összes szerzői jog fenntartva, Kalmár Nagy András, 2007-2008
Az oldal tartalma, és az egyes cikkek az oldal alján található creative commons licensz alapján használhatóak.

Címkék

1000d (1) 450d (2) 50d (1) 5dmk2 (1) 900 (1) a900 (1) adobe (1) ajándék (1) ajándékötlet (1) alpha (1) átverés (1) blog (3) canon (12) cs5 (1) d3 (5) d300 (1) d3x (3) d700 (6) d90 (1) dl28 (1) dsmc (1) e3 (1) ektar (1) fiatal riporter (93) film (1) fotó (86) fotóriporter (2) fotózás (80) four thirds (2) foveon (1) fuji (1) full frame (3) fx (1) g10 (1) gicleé (1) ingyen (1) jpeg (1) jpg (1) k20d (2) karácsony (1) kérdések (1) kodak (1) kommentet kérek (2) koncert (1) lab (1) leica (2) linux (1) m8 (1) mamiya (2) média (4) micro four thirds (3) nikon (29) nyers (3) objektív (1) olympus (4) pályázat (1) panasonic (1) pentax (6) phase one (2) photokina (1) photoshop (1) pletyka (2) raw (4) red (1) riporter (2) rovatok (2) s2 (1) sajtó (3) sb 800 (4) sb 900 (2) sigma (3) software (3) sony (4) színkezelés (6) szoftver (3) tea (1) twitter (1) újság (1) vaku (5) vakutechnika (4) vélemény (2) videó (1) windows (1) zeiss (1) zene (1) Címkefelhő
Clicky Web Analytics
süti beállítások módosítása