KnA –2008 január 20. 17:47
3 komment
Örömmel láttam, hogy a "hét kérdése" ötlet tetszett nektek, mostantól saját rovatot kap, "A7K" néven. A kérdések amiket kaptam érdekesek, és remélem a válaszok is megfelelnek!

ladislav kérdezte, hogy hogyan lehet összehasonlítani a "kis" vakuknál használt kulcsszámot és a stúdióvakuknál használt wattszekundumot. A rövid válasz: Nem lehet. A hosszú válasz: nehéz, mert a kulcsszám azt mondja meg, hogy egy bizonyos távolságra lévő témáról egy adott érzékenység melett mennyi fény verődik vissza. A wattszekundum érték pedig azt írja le, hogy mennyi energiát tárol a stúdióvakuban lévő kondenzátor. Ez sajnos semmit sem mond, mert nem tudjuk meg belőle, hogy milyen hatásfokkal tudja leadni azt az energiát a vakufej, mennyit fog le belőle például a fényformáló (softbox, snoot, méhsejtrács, stb.) ami éppen a fejen van, és milyen körülményekre kel ezt mind érteni. Elképzelhető, hogy egy 800Ws-os vaku kisebb mennyiségű fényt ad le, mint egy 400Ws-os, a fentebb említett dolgok miatt. Tehát csak nagyon bonyolult számítások alapján lehetne meghatározni, hogy egy vaku és egy stúdióvaku egymáshoz képest mennyi fényt adnak ki. Az nagyjából szabály, hogy a stúdióvakuk mindig erősebbek, és mivel általában vagy egy nagy akkumulátorról, vagy pedig a hálózati áramról mennek, ezért gyorsabban töltődnek is mint a "kis" vakuk.

M. arra volt kíváncsi, hogy hogyan lehet elérni, hogy a képen a háttér feketébe vesszen. Ahogy a kommentezők közül is mondták, ennek több módja is van. Az első megoldás, hogy a háttér fekete és matt. Ezt elsősorban természetfotósoknál láttam, ők egy darab fekete bársonyt lógatnak makrózásnál a témájuk mögé (pl: virágoknál, rovaroknál, vagy más apró dolgoknál). Ez segít elválasztani a témát a háttértől, és a makró tartomány miatti csekély mélységélesség is segít a hatás elérésében. A második lehetőség az, hogy csak a témádat éri elég fény ahhoz, hogy az helyesen exponált legyen. Ezt úgy lehet elérni, hogy manuális módban olyan érzékenység/blende/záridő kombinációt állítasz be, hogy a háttér teljesen fekete legyen, és utána vakuval pedig a témádat megvilágítod annyira, hogy az jól exponált legyen. Ha elég erős vakut használsz, és le tudod annyira zárni a blendét, hogy a napfényt majdnem teljesen ki tudd küszöbölni, akkor nyert ügyed van. Ezt a stílust mostanában Dave Hobby, avagy a "Strobist" népszerűsíti.

Zoomface a nyers(RAW) formátumok közötti eltérésekről kérdezett: Azért nincsen egy közös formátum, mert a nyers formátum a szenzorról jövő nyers adatot tartalmazó fájl. Mivel a gyártóknak többféle erzékelőjük van, és az ezekről jövő jelet máshogy alakítják analógról digitálisra, ezért alapból más lesz a nyers fájl szerkezete. Ezen felül még a saját nyers formátumukkal szemben támasztott elvárásaik is meghatározzák, hogy egy ilyen fájl hogyan néz ki belülről. Ha az összesnek ugyanolyan kiterjesztése lenne, akkor hamar kihullana a haja az embernek, mire rájönne, hogy ez most pont milyen nyers, és mivel a legjobb megnyitni.

Dincsi pedig a kedvenc témámba kérdezett bele: Színkezelési tapasztalatok. Igazából, ha megbízható eredményeket ad az, amit használsz, akkor minden ok. A baj ott lesz majd, hogy ha valami új eszközt hozol be ebbe a láncba, mert az felboríthatja azt amit megszoktál. Ha van egy pókod (és mostmár 30eFt körül lehet kapni), akkor nem csak egy megszokáson alapul a képalkotási láncod, hanem be tudod állítani. Az sRGB színtér azért jó, mert az általánosságban használt eszközöknek "nagyjából hasonlít" a színtulajdonságaira. Direkt úgy alkották meg, hogy ha egy nem színkezelt képfájlt nyit meg egy program, akkor ne legyenek nagy bajok abból, ha az sRGB színtér szerint értelmezi azt. Ha mindenhol sRGB-t használsz, akkor nem lesznek bajok, viszont a fényképezőgéped, monitorod és nyomtatód adta lehetőségeket nem használod ki. A legtöbb modern fényképezőgép színrögzítési képességei már rég meghaladják akár az AdobeRGB által megjeleníthető színeket is, és a legtöbb modern monitor is képes már az sRGB gamutján kívüli színek megjelenítésére. A fotólaborok, számomra meglepően, körülbelül akkora gamuttal dolgoznak mint amekkorát az sRGB lefed, de az otthoni fotónyomtatók, már ennél nagyobbal rendelkeznek. Tehát igazából sRGB-t használni olyan, mintha nem színkezelnél semmit, de megszokható, következetes eredményt ad, viszont ez a megoldás olyan, mintha a sportkocsidba mindig a legolcsóbb benzint vennéd egy "noname" benzinkútról.

Remélem megfelelnek a válaszok, a kommentekben írjátok meg, ha a válasz túl bonyolultra sikerült, vagy van még hozzátennivalótok. Holnap pedig új kört indítunk!

A bejegyzés trackback címe:

https://fiatalriporter.blog.hu/api/trackback/id/tr35304701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

M. 2008.01.20. 19:08:54

Köszi szépen, ill. a többieknek is:)

ladislav 2008.01.22. 21:37:09

En is koszonom a valaszt.

Sajnos valami ilyesmire szamitottam. :( Remeltem, hogy hatha van megoldas. Viszont igy lett egy uj kerdesem a kulcsszamokrol. No, majd a kovetkezo korben. :)

poTomek 2008.01.24. 19:50:31

Akkor hol lehet feltenni az új kérdéseket? ;)
Az összes szerzői jog fenntartva, Kalmár Nagy András, 2007-2008
Az oldal tartalma, és az egyes cikkek az oldal alján található creative commons licensz alapján használhatóak.

Címkék

1000d (1) 450d (2) 50d (1) 5dmk2 (1) 900 (1) a900 (1) adobe (1) ajándék (1) ajándékötlet (1) alpha (1) átverés (1) blog (3) canon (12) cs5 (1) d3 (5) d300 (1) d3x (3) d700 (6) d90 (1) dl28 (1) dsmc (1) e3 (1) ektar (1) fiatal riporter (93) film (1) fotó (86) fotóriporter (2) fotózás (80) four thirds (2) foveon (1) fuji (1) full frame (3) fx (1) g10 (1) gicleé (1) ingyen (1) jpeg (1) jpg (1) k20d (2) karácsony (1) kérdések (1) kodak (1) kommentet kérek (2) koncert (1) lab (1) leica (2) linux (1) m8 (1) mamiya (2) média (4) micro four thirds (3) nikon (29) nyers (3) objektív (1) olympus (4) pályázat (1) panasonic (1) pentax (6) phase one (2) photokina (1) photoshop (1) pletyka (2) raw (4) red (1) riporter (2) rovatok (2) s2 (1) sajtó (3) sb 800 (4) sb 900 (2) sigma (3) software (3) sony (4) színkezelés (6) szoftver (3) tea (1) twitter (1) újság (1) vaku (5) vakutechnika (4) vélemény (2) videó (1) windows (1) zeiss (1) zene (1) Címkefelhő
Clicky Web Analytics
süti beállítások módosítása