KnA –2008 január 14. 10:52
5 komment
Régi vesszőparipám a színkezelés, mivel szerintem fontossága dacára meglepően keveset tudnak róla a fotósok, legyenek már veteránok, vagy igényes amatőrök. Már régóta gondolkodom azon, hogy lecserélem a gépemen futó WindowsXP-t egy Ubuntu Linux rendszerre, de a színkezelési opciók nem voltak meggyőzőek Linux alatt. Kicsit beleástam magam a témába, hátha javult a helyzet, és bár már jobb, még mindig nagyon gyerekcipőben jár ahhoz, hogy komolyan gondolkozhassak a váltáson. Viszont a keresgélés folyamán rábukkantam az Argyll CMS nevű szoftverre, ami egy komplett színkezelési rendszer Linuxra (és Windowsra is). Mivel a legfrissebb verzió már támogatja az én koloriméteremet is, gondoltam kipróbálom.

Spyder 2 koloriméterMivel a Spyder 2, amim van, a legolcsóbb volt az elérhető csomagok közül amikor vettem, ezért nem is kaptam hozzá egy túl intelligens programot. Persze, azt amire vettem elvégezte (és annyit kaptam amennyit fizettem), de nem voltak beállítási lehetőségek, és több monitort már nem lehetett vele kalibrálni (mivel a munkához két monitort használok, ezért ezzel nem voltam elégedett). Ami még nagyott rontott a hasz­nál­ha­tó­sá­gán, az volt, hogy LCD monitorokat csak nagyjából lehetett vele kalibrálni, az eredmények általában nem voltak pontosak, és a sötét tartományban néha szörnyűek. Az Argyll CMS ezt a hiányzó paraméterezhetőséget, irányítást és sokoldalúságot nyújtja.

Az Argyll nem egy darab program, hanem egymás alá dolgozó programok gyűjteménye. Azt sajnos meg kell jegyeznem, hogy aki fél a paranccsortól, annak nincs szerencséje, mert az összes program, hűen Linuxos gyökereihez, csak a parancssorból használható. A különböző programok mind egy-egy dolgot csinálnak, de azt nagyon jól, és belőlük lehet felépíteni egy láncot, amely elvégzi a kiszabott feladatot. Az Argyll segtségével tudunk monitort (CRT és LCD), szkennert és nyomtatót is kalibrálni, ehhez persze kell a megfelelő hardver. Mivel ingyenes program, és a készítő, Graeme Gill, nem főállásban foglalkozik vele, ezért még a támogatott eszközök listája nem túl hosszú, de halad. A 0.7-es verzió már támogatja a Colorvision Spyder típusú kolorimétereit, ezek elterjedtebbek az amatőrök, és a színkezeléssel még csak ismerkedő profik körében is.

A programok négy fő csoportból állnak, a tesztábra generátorokból, a tesztábra visszaolvasókból, a fő profilkészítő programból, és hasznos kis segédprogramokból. Ezek nagyon széles skálán paraméterezhetőek, és meglehetősen egzotikus beállításokat is lehetővé tesznek. A programcsokor ereje igazából ebben a megközelítésben rejlik, mivel ha akarom, akkor el tudok készíteni vele egy fél óra alatt is egy profilt, de ha nagyon precíz profilra vágyom, nem akadályoz annak elkészítésében sem. Ez természetesen tovább tart, de még egy LCD monitort is szívesen kalibrálok ezzel a programmal, mert a profil megbízható és pontos lesz.

Mindenkinek ajánlom az Argyll CMS rendszert, ingyenes, sokoldalú, és ha sokan kéritek, még egy tutorial-t is írok hozzá. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://fiatalriporter.blog.hu/api/trackback/id/tr85296624

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

e1 · http://beszoltam.hu 2008.01.14. 22:41:30

Már csak az a koloriméter hiányzik... :(

KnA 2008.01.15. 08:30:20

Nem dragak az ilyesmik, en az enyemet 30eFT-ert vettem, es most az Argyll miatt olyasmiket tudok vele, amiket a 60-70eFt-os csomag nyujtott. :)

e1 · http://beszoltam.hu 2008.01.15. 22:35:04

Az a baj ezekkel a kütyükkel, hogy óriási az árkülönbség és nem merem megvenni az olcsóbbakat. Sajnos nem sok információt lehet ezekről szerezni és az kár. Bezzeg, hogy melyik kamerának milyen a képzaja... :-)))

ulmus 2009.05.06. 10:38:32

Szintén érdekelne egy tutorial, valamint a friss fejlemények linux vonalon, különös tekintettel az Ubuntu 9.04-re.
Az összes szerzői jog fenntartva, Kalmár Nagy András, 2007-2008
Az oldal tartalma, és az egyes cikkek az oldal alján található creative commons licensz alapján használhatóak.
Clicky Web Analytics
süti beállítások módosítása