KnA –2008 február 26. 11:17
18 komment
Fény. Képező. Gép. Fényképezőgép. Akkor minek megyünk vele a sötétbe? Koncertfotózni! A koncertfotózás az egyik legérdekesebb, és ugyanakkor legnehezebb téma amit az ember kitalálhat magának. Folymatosan változó fények, gyorsan mozgó emberek, lehetetlen színű fények a kontra oldalon, érzelmek, energia, színek, izzadtság, csillogás a pro oldalon. Tapasztalatok, buktatók, gyerünk koncertre.

2008.02.25._Tancolo_Egyetem_059"First things first", ahogy az angolok mondanák, avagy be kell jutni. Nagy koncertekre kell akkreditació, vagy valamifele hivatalos bejutási mód. Akkreditációt előre kell szerezni, legtöbbször egy telefonba kerül, és kap az ember egy hivatalos nyakbaakasztót, amivel beengedik olyan helyekre is, ahova "halandók" nem mehetnek. A hivatalos akkreditáció hátulütője, hogy megkérhetik az embert, hogy távozzon a "szokásos" első három szám után (jogosan, mivel nem fizetett a belépésért). Az első három szám szabály általában azért van, hogy a fotósok szerezhessenek egy jó képet az előadóról (ha három szám alatt nem megy, akkor kell még a technikán csiszolni), de az előadónak még ne legyen ideje leizzadni, szétcsúszni, sörrel végiglocsolni a fotósokat. Egy PR-os nem szeretné, hogy így lássák a kliensét, és fura fotók jelenjenek meg róla másnap. A közönségből fotózni azért nehéz, mert ha jó a koncert, akkor biztosan beindulnak az emberek, és nehéz megtartani a gépet, vigyázni a kompozícióra, stb... Arról nem  is beszélve, hogy nem jó ha az ember gépét kiverik a kezéből és utána a pogózó emberek bakancsai között kell matatni érte.

Ha az embert beengedték a fotósoknak fenntartott helyre, vagy egyszerűen besétált, mert nincs akkora biztonsági készültség (ez kisebb rendezvényeken lehetséges), akkor ideje helyet keresni. Érdemes hamarabb menni, a helyek miatt is, meg hangolás közben is nagyon jó kis képeket lehet készíteni. Általában a legelső hely, ahova minden fotós be akar menni az "árok", ez a közönség elötti rész, közvetlenül a színpad előtt. Itt lehet az ember a legközelebb az előadóhoz, viszont van pár hátránya: A perspektiva nem tul jo, mivel az árok rendszerint lent van, az előadó meg fent a színpadon. Tokák és tátongó orrlyukak fognak virítani a képeinken, ami nem tuti, hogy mindenkinek a tetszésére lesz.PEN2006___30Y_1_by_T774 A másik, ritkább hátrány, hogy az közönséget a színpadtól elválasztó kordont a tomboló nézők egyszerüen rádöntik az árokban tartózkodó biztonságiakra és fotósokra. A biztonságiak általában látják ezt előre, mert ők a közönség felé néznek, te nem fogod. Jobb, oldalról valahonnan, a színpaddal egyvonalban fotózni, így akár még a dobosról is lehet fotónk, és a perspektíva is jobb, bár lehet, hogy kell egy rendes teleobjektív, az is a fényerős fajtából. Ha nincs árok, és a közönség és a színpad között van hely, akkor ne élj vele vissza, én sem szeretném, ha már kifizettem a jegy árát, hogy egy fotós hátát nézhessem. Ha be akarsz menni, akkor húzd meg magad, és ne maradj sokáig egy helyben.

Technikailag azért necces a koncertfotózás, mert az AF és AE rendszereknek a gépünkben folyamatosan észen kell lenniük, hogy használható képeket kapjunk. Egy átlagos koncerten örülhet az ember, ha kap kb 1/90-125s zársebességet F/2.8-as blendénél, ISO640-1250 érzékenységnél. Természetesen vakut csak nagyon nagyon kevés esetben javasolt használni, elrontja a hangulatot, és az előadót is zavarja, nem illik. Ha van a gépünkön olyan fénymérési mód, ahol a fókuszponttal megy a spotmérés is, akkor sok dolgunk nem lesz (általában a Nikonok tudják ezt, a Canonok le vannak maradva ebben a tekintetben). Csak követnünk kell a kiszemelt alanyunk mozgását, és folyamatosan élesen tartani az arcukat. Ha az arcukról mérünk fényt, akkor általában a kép többi része is rendben lesz.
Ha nincs spotmérő a gépünkben, akkor általában az erős, pontszerű fények miatt kell kb. -1 vagy -1.5Fé expokorrekció, és felkészülhetünk arra, hogy lesz jó pár elrontott kockánk mire sikerül belőni a helyes értéket. A fények is megnehezíthetik dolgunkat, általában a fehéregyensúlyt, mint fogalmat, elfelejthetjük a koncertvilágításnál, mert nem lesz fehér fény, és a koncertvilágítás nem is erről szól. Arra is fel kell készülnöd, fiatal jedi, hogy ki fognak égni dolgok a képen. Élénk színek, nagy kontraszt, nincs olyan gép ami ezt rögzíteni tudja, kompromisszumokat kell kötni, hogy mi fér bele, és mi nem. Az erő most nem veled van, de neked haza kell hoznod egy használható képet, mert senki nem fogja megmenteni a galaxist helyetted. Ha gépünkön van, akkor a sorozatfényképezési lehetőséget maximálisan érdemes kihasználni (értsd: feltekerni 10-ig), mert minél több képet lő az ember egy mozgássorozatról, annál valószínűbb, hogy lesz közte éles.PEN2006___Emil_Rulez_by_T774Tudom, tök romantikus lenne, ha az ember kihasználva a brilliáns időzítési és svenkelési képességeit, egy képből egyet mindig hozna, de ez a valós világban nem így van. Rakd sebességbe a gépet, és lőj amíg el nem kezd izzani a kártya. Könnyebb kidobni 3 fölösleges képet, mint bánkódni azon, hogy kihagytad életed képét. Természetesen az AF legyen követő, mert a normálisabb (értsd: érdekes) zenészek ritkán állnak egy helyben.

2008.02.25._Tancolo_Egyetem_054
Nos, kb. ennyi a tudomány, leírva egyszerű, aztán lehet menni gyakorolni, egy cikktől még nem lesz senki sem jó fotós, azon csak a folyamatos fotózással lehet segíteni.

A bejegyzés trackback címe:

http://fiatalriporter.blog.hu/api/trackback/id/tr13354962

Trackbackek, pingbackek:

Pingback: Pixinfo.com blog - Blog Archive - Koncert fotózás 2008.05.03. 07:01:18

[...]target="_blank">Fiatal Riporternek van egy írása Koncertfotózás címmel. Ajánlom. [...]

Pingback: Táncfotózás - az első tapasztalatok - Képfényező blog - Fotó: természet, esküvők, tánc és minden e 2008.02.26. 22:46:17

[...]tag">Zene & tánc Ma este olvastam egy eszmefuttatást a Kalmár Nagy Andrástól[...]

Trackback: Képfényező blog 2008.02.26. 22:45:21

Táncfotózás - az első tapasztalatokMa este olvastam egy eszmefuttatást a Kalmár Nagy Andrástól (fiatalriporter.blog.hu) a koncertfotózás mikéntjéről. Mivel a tánc bizonyos szempontból rokon terület, gondoltam összegyűjtem gondolataimat erről. Előrebocsáto…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

darvas · http://dtp.tumblr.com 2008.02.26. 13:39:20

Köszi az infókat tök jó a blog! A messziből ilyen sikerült: www.darvastoth.hu/index.php?showimage=207

dincsi · http://www.fotonlog.hu 2008.02.26. 13:52:45

Azért lehet Canonnal is:-)

silicosaur.hu/album/scotthenderson/index.html

Azért biztos ami biztos mindenki készüljön fel arra, hogy a zenére nem fog emlékezni, ha koncertet fotóz. Egyszerűen a fotózásra figyel az ember szinte nem is hallja zenét.

Legalábbis velem így van.

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2008.02.26. 14:41:16

Szerintem a legjobb az, amikor a színpadon, koncert közben egészen más történik..

sopron.e-cafe.hu/images/user_upload/48/volt2/pages/volt2_019.htm

KnA 2008.02.26. 14:43:41

Igen, nem mindig a főtéma a jótéma :D

azok a régi szép idők amikor még koncert... 2008.02.26. 15:08:25

Venni kell egy akármilyen gépet, kiismerni a képességeit és használni. Egy "vacak" kompakttal is lehet jó koncertképeket csinálni (max zajosabb lesz) szoval az eszköz részét nem kell tulmisztifikálni. Az a fontos, hogy az ember be tudjon jutni a magfelelö helyre, onnantol szinte bármivel (ami egy mobilnál jobb) prima koncertképeket lehet csinálni. Ezek pl. Minolta A1-es képek.
arnyekfoto.tvn.hu/gal/index1.php?spgmGal=2005/koncert/WAN2%20Anthrax&spgmFilters=

Lew · http://jamoa.com/levi/ptamas.php 2008.02.26. 15:11:43

Érdekes koncertképek születhetnek még esetleg egy hosszabb záridős közönség képből is... Illetve ha egy hossszabb záridős közönséget fotózunk meg ugyanonnan ugyanúgy egy szinpadra mért éles képet, és összemixeljük :)

Nagyon jó pozíció amúgy még a keverőpultosok mögül (vigyázva, hogy ne lökdössük őket) és a dobos mögül, ha nem teljesen fekete a közönség...

Hirtelen nekem ennyi jutott eszembe.

Illetve még annyi, hogy egy koncertet nehezen lehet 1 db képpel visszaadni! Egy fotósorozat sokkal megfelelőbb. > jamoa.com/levi/ptamas.php

TcT · http://www.tct-art.com 2008.02.26. 16:21:10

A technikai felszereltség azért nem másodlagos dolog, egy tükörreflexes géppel (+ jó obikkal) nagyon jó imázsokat lehet varázsolni az adott performanszról. Kompakktal még nem igazán próbáltam, de egy szűkebb helyen, ahol még világítás se nagyon van, ott használható lehet simán (külső vaku ajánlott).
Nálam az egyik ilyen fotózáskor, amikor majdnem megfogott a hely a nulla világítással, derítettem a vakuval és igyekeztem "elmosni" a képeket, hogy legyen benne élet, izgalom:
www.tct-art.com/rockinn

Másik véglet a "normálisan" megvilágított színpad, ahol már lehet a kordon mögül is fotózni. Ide én telét használok főként, bár nagylátóval is lehet ugyanúgy szépséges, extrém fotókat készíteni:
www.tct-art.com/lincolnwien (2. pagetől)

Fényt nem mérek, manuálban beállítom azt az értéket, amit kikísérletezek gyorsan, és azt használom, amíg megváltoznak a fényviszonyok. Kicsit több idő megy el így az állítgatással, viszont biztosabb vagyok a továbbiakban a dolgomban.

Az utómunkát tartom még elengedhetetlennek, amit az Adobe Lightroom-mal végzek, főleg ha RAWban fotózok (bár sorozatképet RAWban lőni lassú dolog).

Így hirtelen ennyi.

azok a régi szép idők amikor még koncert... 2008.02.26. 16:36:45

Ahol vakut kell használni, ott szvsz nem érdemes koncertképet csinálni. A koncert hangulatát a fények adják meg, ha a fényt én csinálom vakuval, akkor a koncertnek próbaterem hangulata lesz. Szerintem az a lényeg, hogy sikerüljön olyan pillanatot elkapni, ami egyedi. Persze nehéz, de annak hosszutávon sok értelme - szerintem - nincs, hogy az ember gyártsa a terpeszállásban fejet rázo gitárosról, meg a mikrofont bekapó énekesröl a tök egyforma képeket. Azt kell megtalálni ami egyedi, lehetöleg megismételhetetlen:)
arnyekfoto.tvn.hu/gal/index1.php?spgmGal=2005/koncert/Vekeri-to%20Akos&spgmPic=13&spgmFilters=#pic

A technika persze nem lényegtelen, könnyebb egy jobb felszereléssel dolgozni, de ha az ember a saját gépét kiismeri, akkor - legfeljebb macerásabban és több korláttal körülvéve - de tud jó felvételeket késziteni.

Ops 2008.02.26. 17:14:40

A koncerfotózás alapja a fix 2.8
80-200as objektívek fix 2.8-cal drágábbak a legtöbb középkategóriás gépnél.
Ha ez nincs meg, a távolság miatt úgy is zoomolni kell és ha ez egy átlagos objektívvel történik, akkor a blende bizony be fog zárni és még a "valamennyi" fényünk is semmivé válik...

MAti 2008.02.26. 20:37:24

Koncert helyett táncot fotózgatok mostanság... de arra a fent leírtak hatványozottan igazak.
A fény ugyanúgy változik, de még gyorsabb a mozgás. És még kevesebb a fény. :)

Íme:
www.kepfenyezo.hu/blog/kepfenyezo/szabadido/balett-godollo-praga/

Szvsz. egy DSLR és a 2.8-as zoom a minimum, de azon belül is lehetőség szerint olyan gép kell, ami ISO 800-1000 környékén még használható képeket csinál...

MAti 2008.02.26. 20:38:42

Hm.
Lehet, az lenne a legjobb, ha leírnék pár gondolatot tánc-ügyben.
Koncerthez meg jól belinkellek. :)

H A 2008.02.26. 22:49:37

Örültem a posztnak, ajánlok is: www.hekliandi.hu/index.php?gallery=koncert
Koncert is, tánc is: :)

zoomface · http://zoomface.wordpress.com/ 2008.03.01. 00:27:54

egy rossz elmenyem -

Az utolso Faith No More koncert, amit lathattam a Szigeten volt. En magam rendkivul nagy rajongo voltam, es teljesen extazisba jottem a lehetosegtol, hogy fotozhassam oket. Minden lebeszelve (abszurdisztan, haverokon keresztul) - Mike Patton-nal talalkozas, zenekari szemle a sajtonak, stb.

Iszonyat szar melo kerekedett ki belole - had egeszitsek ki egy kicsit a tapasztalat alapjan.

Ha szereted a zenekart, a legnagyobb bajban vagy, mert kocsog kis tinikent viselkedsz, meg akkor is ha nem akarsz. "WOOOW That's great MAN! - Your the best MAN! ect."

Egy jo fotos soha nem iszik es nem szed drogokat. En egy nagyon szar fotos vagyok!

A szinpad. A szinpad az a hely, ahol mindenki sokkal fontosabb mint te! neked semmit sehova, masnak mindent azonnal. Tech guy es kidobo mind teged akar a picsaba kuldeni, csak takarodj mar. A koncertrol persze lemaradsz, mert a "bazari majmaidat" profilbol latod csak, esetleg az "arokban" fotozhatsz felfele 45fokban. Fasza.

Gyakorolj! Jarj kisebb szorakozohelyekre, ahova be tudod vinni a kemerad, es nem kell "kerelmezni" a fotozast. Amator zenekarok, jazz, nepzene, TANCHAZ! remek gyakorloterep. Alterszinahzak.
En hetfonkent Speak easy-re jarok Edinburghban, ami egy blues eloadas, szabad szinpad. Mindig fizetek egy sort a fellepoknek, akik ettol nagyon kedvesek lesznek es remek kapcsolatepitesi lehetosegek adodnak.

Mert ezt hianyolom a cikbbol... a koncertfotozas 30%foto es 70%kapcsolatok.

zoomface · http://zoomface.wordpress.com/ 2008.03.01. 01:01:36

lemaradt megjegyzes - en rendszeresen hasznalok vakut! Olyat erdemes, aminek allithato feje van es mindenkeppen legyen nalad blinde-ing (egy feher, gyongyvaszon zokni a vakura) ami blokkolja a kozvetlen villanast. En bizom a Nikon TTL-rendszereben, illetve ha ostoba kkor override es kesz.

Vaku azert jo a koncertre, mert ha egy jo, profi vakurendszered van, akkor le tudod venni a papucsrol es (en utoljara Dj Shadow-n voltam es kolcson D3-al) el tudod sutni ugy, hogy a kezedben van. Igy tudsz egyeni fenyeket krealni.

e1 · http://beszoltam.hu 2008.03.01. 19:28:34

Hm, koncertfotózás. Nekem sem új a téma, fotóim többségét koncerteken lövöm. A jó technika gyakran nélkülözhetetlen, és olykor még az sem elégséges ami van, pedig a 2.8-as obi nálam is megvan. Sajnos az a tapasztalatom, hogy a fotósok az utolsó emberek akik igényeivel foglalkozik a szervező. Részben értem, viszont nagy hibának tartom és gyakran még a legnagyobb akciókon is gyatra feltételek vannak. Utoljára Underworld koncerten szívtam meg a dolgot, mert a 15 perc tényleg nem volt több, de ami a legszomorúbb, az az, hogy gyakorlatilag alig lehetett kihasználni, mert a kedves fénytechnikusok 0-1 reflektoros megvilágítást használtak és végig telibe menették a füstgépet. Szóval fény nuku, vaku használhatatlan.
A fentiek miatt én inkább a kisebb akciókat szeretem, amelyeken általában tudok fotózni egész idő alatt és legtöbbször hagynak mozogni a színpadon is. Sajnos kis koncerten általában gyengébb és egyenetlenebb a megvilágítás is, de legalább van idő játszani.
Én általában A és M üzemmódokat használom, A esetében manuálisan korrigálok szükség szerint le vagy fel (általában le). Ami a vakut illeti, ott meg lehet próbálni kihasználni a Nikon adta CLS rendszer lehetőségeit. A vakut el kell helyezni valamilyen stratégiailag érdekes helyen, esetleg tenni elé egy színes szűrőt és megpróbálni egy egészen más szögből fotózni. Nekem idáig a színpadon a földön elhelyezett vaku jött be a legjobban. A képen nem látszik a fényforrás ezért olyan benyomást kelt a dolog, mint hogyha úgy lenne a cucc megvilágítva. Kisebb klubbos helyeken meg lehet próbálni esetéleg az énekes háta mögé elhelyezni a vakut, amely majd szép kontúrokat rajzol az alany feje köré, illetve a haja körül szépen világítani fog. Aztán természetesen jön az utómunka és meg kell próbálni kiszűrni tényleg a legjobb képeket és nem minden áron többet otthagyni (nekem ez a gyengém). Annak az embernek aki nézi a sort unalmas lehet egy idő után ugyanazt nézni sokáig. Aztán természetesen jó ha van pár kép a közönségről és pl. szokatlan helyekről, vagy valahonnan messziről, ahonnan az egész színpad és nézőtér is belátható.

sa · http://www.sallaiandras.hu 2008.03.12. 23:57:35

Pár dolgot én is hozzáfűznék/megerősítenék. Az eszközöknél tényleg kell a 2,8-as objektív és DSLR spotméréssel, ha nem csak egy szerencsés elkapott pillanatot akarsz. A kapcsolatok bizony sokat számítanak, de azért van sok lehetőség ha nyitott szemmel jártok. Nyári utcai fesztiválokon például sokat lehet gyakorolni, helyszínnek ajánlom még az A38-at ahol bárki fotózhat az egész koncert ideje alatt és a fények is többnyire normálisak.

perger 2008.04.01. 12:52:10

A múltkor tanultam egy jó szót egy koncertfényképész kollégától. A buli elején az istennek sem akarták a sejtelmes félhomályt eloszlatni a technikusok, erre ő: na mi van, ma rádiójáték lesz? :)

Chriss · http://www.kapos.hu 2008.07.21. 23:38:37

Hát a koncert fotózás tényleg az egyik legnehezebb feladat. A tömeg közül általában esélytelen fotózni a lökdösődések miatt, a kordonon belül meg nem sokat lehet kisérletezni. Ráadásul a nagyobb rendezvényeken pl sziget vagy balatonsound, annyi a fotós, hogy helyet alig lehet találni. Bár szerencsére inkább a szinpad aljáról fotóznak felfele nézve. Nekem az nagyon nem nyerő, mivel nincs meg hozzá a kellő magasságom, másrészt meg úgysem lehet odaférni rendesen. Idén soundon ezt inkább a kordonrafelállással oldottam meg. Fix 135mm 2.8-on (régi M42-es obi) Mivel nikont használok, így a fénymérésnek eleve lőttek. A kisebb színpadoknál meg egy 58as heliossal fotóztam. Ez a két obi tökéletesen bevált, bár néha a manuál élesség állítással meggyűlt a bajom. :)

www.kapos.hu/ape/contents/photogallery/photo.php?id=9938
www.kapos.hu/ape/contents/photogallery/photo.php?id=9791
Az összes szerzői jog fenntartva, Kalmár Nagy András, 2007-2008
Az oldal tartalma, és az egyes cikkek az oldal alján található creative commons licensz alapján használhatóak.
Clicky Web Analytics