KnA –2007 november 12. 08:22
6 komment
A legtöbben, akik bekerülnek egy újsághoz, azon lepődnek meg, hogy mennyi szervezés folyik mielőtt egyáltalán eljut szegény fiatal riporterünk a helyszínre. Szerkesztők, újságírók, kontaktemberek, portások és titkárnők hadával kell megvívni, mire az ember bejut fotózni. De nem csak a jó szervezés fontos. Összeszedtem egy listába azokat a dolgokat, amikre egy fotózás elött nem árt gondolni.

  1. Rendben van-e a felszerelés? Fel vannak-e töltve az akkumulátorok a vakuhoz, fényképezőgéphez, mobilhoz (Van pénz a mobilon?)? Van hely a kártyákon? Tiszták az objektívek? (plusz pont azoknak, akiknek csak fel lehet kapni a táskáját, úgy, hogy az elöbbi kérdésekre minden válasz mindig igen.)
  2. Helyszín és idő? Tudod, hol lesz az esemény? Mikor? A helyszínen belül hogyan kell eljutni abba a terembe/helységbe ahol lesz az esemény?
  3. Telefonszámok? Ki a rendező, kit kell keresni, ha valami baj van? Tudod az újságíró nevét és számát aki tudósít/cikket ír? A szerkesztőt eléred, ha valami változás van (biztos lesz)?
  4. Helyszín? Mekkora a terem, helység? Kint lesz? Milyen színű a plafon/fal (lehet-e róla vakut pattintani)? Vannak-e esetleg olyan helyek, ahonnan érdekesebb látószögű képeket tudsz készíteni (erkély, emelvény, valami keretező motívum)?
  5. Program? Tudod mi fog történni? Ha nem, kérdezz meg egy szervezőt. Ha tudod, akkor egyeztess egy rendezővel, hogy még érvényes-e az amit te tudsz (általában nem).
  6. Idő? Van elég időd, hogy odaérj? Ha parkolnod kell, tudod hol fogsz? Ha az első parkoló tele van (tele lesz), hol parkolsz? Inkább érj 5 perccel előbb, mint után.
  7. Kijárat? Ha nem maradsz végig, hogyan fogod elhagyni az eseményt, anélkül, hogy zavarnád?
  8. Szereplők neve, beosztása? Ki van a képen, mit csinál? Kivel, mikor? Hol? Miért?
  9. Határidő? Mikorra, és milyen formában kell leadnod az anyagot?
Ez csak pár szempont ami alapján fel kell mérned az eseményt, itt van még pár tapasztalat, amire a saját/mások hibájából jöttem rá (igen, evidensnek tűnhetnek ezek, de biztos van egy amire nem gondoltál):

  1. Halkítsd le a mobilod!
  2. Olvasd el az első pontot megint.
  3. Öltözz megfelelően. Mivel dolgozol, nem kell egy Armani öltönyben rohangálni egész nap, de díszdoktor avatóra ne strandpapucsban és rövidnadrágban gyere.
  4. Légy ott időben! Néha az esemény előtt sokkal jobb fotólehetőségek kínálkoznak. Ha te vagy ott előbb, tiéd a jobb hely. Ha úgy esel be, és valami változás van, akkor nem tudsz reagálni, felkészülni.
  5. A fontos emberek mindig a TV kamerák fele fordulnak. Állj a TV kamerák mellé, ha olyan mozzanat jön, amikor valamerre fordulnak egy díjjal, kézfogással. Alternatíva: Kérd meg az alanyt, hogy feléd is forduljon (ez persze nem mindig lehetséges).
  6. Dolgozol. Neked ugyanannyi jogod van ott lenni mint mindenki másnak, ne udvariaskodj feleslegesen a többi fotóssal, tévéssel, de azért pofátlan se légy. Ők is bele fognak mászni a te képeidbe és te is bele fogsz lógni az övékbe. Ha egy kis helyen történik az esemény, akkor a legszélesebb objektív nyer.
  7. Légy udvarias. Az udvarias embereket ugyanúgy megjegyzik, mint a bunkókat, csak más miatt. Tekintsd úgy, mint egy befektetést, legközelebb könnyebben fogsz bejutni valahová, mert emlékeznek rád.
  8. Légy szerény. Ez is egy kellemes tulajdonság, ami miatt legközelebb könnyebb dolgod lesz.
  9. Ne szerénykedj. Azért vagy ott, mert neked kell egy kép az eseményről. Ha másokat előreengedsz, és nem sikerül képet csinálnod, akkor a szerkesztőd azzal nem tud mit kezdeni.
  10. Fülelj. A szervezők/jelenlévők folyamatosan beszélnek egymással, mindenféle érdekes extra információhoz hozzá lehet jutni így. Természetesen légy tapintatos, és udvarias.
  11. Beszélgess. Kollegákkal, szervezőkkel, az újságíróddal. Tudhatnak olyan információt, amit te nem. Azért ne vidd túlzásba, ne zavard vele a másikat, vagy az eseményt, dolgozni vagy ott, ugyanúgy, mint ő.
  12. Gondolkodj előre. Nem vagy olyan gyors, hogy mindenre akkor reagálj, amikor történik. Tudd, hogy merre haladnak a fontos személyek, ha mozognak. Tudd, hogy mi a program. Tudd mi jön. Menj előre. Ha hamarabb ott vagy, tiéd lesz a jobb hely.
  13. Ismerd a kollegáid! Tudd, honnan jöttek, hogyan dolgoznak, mivel dolgoznak, mik a szokásaik. Ha egy kollega mindig ott van a jó pillanatoknál, és eltűnt, akkor neked is valószínűleg már máshol kellene lenned.
  14. Tanulj! Olyan nincs, hogy mindent tudsz. Ha mégis ezt gondolod, akkor tedd le a gépet. Menj haza.
  15. Tanulj a kollegáidtól. Ők vagy régebben csinálják, vagy frissebbek, mint te. Figyelj, milyen objektívet, nézőpontot, helyet választanak. Ne utánozz, csak figyelj, vegyél át ötleteket, amik tetszenek. Légy azonban kritikus, nem biztos, hogy minden amit mások csinálnak, jó, vagy neked be fog válni.
  16. Írígység. A nagyobb fényképezőgép és a drágább objektív nem csinál jobb képeket, ugyanúgy, ahogy a szebb toll nem ír jobb cikkeket. Dolgozz azzal, amid van. Majd lesz jobb, de most azt kell tökéletesen ismerned, amid most van. Ismerd a határaid, tudd, hogyan tudod szükséghelyzetben ellensúlyozni a felszerelésed gyenge pontjait.
  17. Szolidaritás. Ha egy kollegád akkumulátora lemerül és kisegíted őt, akkor legközelebb ő is ki fog segíteni egy rossz helyzetben.
  18. Szolidaritás. Ne bízz abban, hogy bárki is segíteni fog.
  19. Bizalom. Ne bízz meg senkiben sem. Csak saját magadra támaszkodhatsz. Ha valaki mégis segít, köszönd meg udvariasan, de ne hidd, hogy legközelebb is fog.
  20. Megbízhatóság. Ha valami el tud romolni, el fog. Akkor, amikor a legnagyobb szükség lenne rá. Ha a felszerelésed bármelyik darabja nem megbízható, akkor vidd el szervízbe, vagy cseréld le. Stresszforrás, ha nem tudsz megbízni valamiben, és emiatt rontasz el egy munkát. Ha fizetnek érte, még rosszabb.
  21. Figyelnek. Ha bunkó, trehány, figyelmetlen, pontatlan, lusta, arrogáns, beképzelt vagy, holnapra mindenki tudni fog róla. Ha elrontasz egy munkát, mindenki tudni fogja. Ha udvarias, pontos, figyelmes, szorgalmas vagy, akkor is fogja tudni mindenki. Nem holnapra, de sokkal jobban megjegyeznek. A szerkesztőknek természetes, hogy minden jól megy. A szerkesztők nem szeretik, ha nem megy minden jól. A szerkesztők megjegyzik, ha semmi nem megy jól.
  22. Elérhetőség. Hangosítsd fel a mobilod! Ha nem tud egy szerkesztő elérni, legközelebb nem téged fog keresni. Ha nem téged keres, nem te kapod a munkát.
  23. Dolgozz. A legutolsó képed számít. Senki nem emlékszik az elötte lévő képeidre. (Kivéve, ha Keleti Évának hívnak. Akkor csak a táncos képedre emlékeznek. :D)
  24. Légy jóban a portásokkal, titkárnőkkel. Általában pontatlan önképpel rendelkező kisemberek, de ők örzik a kapukat. Ha be kell jutnod valahová, őrajtuk vezet keresztül az utad. Ha velük jóban vagy, sok minden sokkal könnyebb. Ez nem képmutatás, ez diplomácia.
  25. Tartsd nyitva a szemed. Nem mindig az a jó kép, amiről az esemény szól.
  26. Mozogj. Ha azt veszed észre, hogy két fotósnál több van egy csomóban, ne állj  be te is. Ugyanolyan képeid lesznek mint nekik.
  27. Szemmagasság. Portrénál próbálj meg szemmagasságból fotózni. Gyerekeknél ez földön mászást jelent (itt jönne rosszul az Armani öltöny).
  28. Szemmagasság. Mindenki látta már szemmagasságból a világot. És már unják. Menj föl valahová, menj le valahová, feküdj a földre. Porold le magad utána. (Az Armani öltönyt vidd el a tisztítóba.)
  29. Ne fogadj el ajándékot. Ha svédasztal vagy fornetti van, az ok. Ha elmész egy PR cikkhez fotózni egy étterembe, és ott meg akarnak vendégelni, akkor udvariasan utasítsd vissza. Nem fogja senki sem rögtön azt gondolni, hogy megvehető vagy, de ha egyszer elterjed rólad, akkor azt nagyon nehéz levetkőzni.
  30. Legyen nálad sajtóigazolvány. A sajtóigazolvány olyan kulcs, ami zárt ajtókat, zárt ajkakat és új távlatokat nyit. Másrészt sokkal kevesebb kérdést kérdeznek, ha lóg rajtad egy. Nem ad sajtóigazolványt a médium ahol dolgozol? Ideje kérni egyet, vagy otthagyni őket. (Az őrezred testőrei kifejezetten szeretik, ha van nálad.)
  31. Ne dolgozz ingyen. A "köszönöm"-ből nem tudsz kenyeret venni, és számlák kifizetésére sem lehet használni. Nem tudsz egy boltban sem ingyen vásárolni, csak azért, mert most nyitott meg, te se dolgozz ingyen azért mert még kezdő vagy (kezdő vagy, nem amatőr). Persze néha vannak akciós ajánlatok. Ha ingyen dolgozol, győződj meg róla, hogy egy olyan befektetés, ami később megtérül (ne hitegesd magad viszont). Azzal, hogy olcsón dolgozol, csak azt éred el, hogy az összes fotós megélhetését rontod, lenyomod az árakat. Mire eljutsz oda, hogy elkérhetsz magasabb összegeket is, már nem fogja akarni senki sem kifzetni. Minden exponálással közelebb kerül a géped a kukához/szervízhez, akárhányszor megnyomod a gombot, az neked pénzbe kerül. Enned kell, bérletet/benzint venned, fizetni az áramot, adathordozókat. Ha valaki ingyen akar valamit, udvariasan utasítsd el. Ne találj ki kifogásokat, mond meg neki kerekperec, hogy annyiért sajnos nem tudod elvállalni, mert neked ennyibe kerül. Ha ezt nem érti meg, ne dolgozz ezzel a klienssel többet. Azt az időt amit a munkával töltöttél volna, használd arra, hogy értelmes, fizető klienseket keress.
  32. Légy naprakész. Ha nem követed a híreket, nem tudod mik a lehetőségeid, nem tudod milyen új technikai megoldások vannak, akkor hamar lehagynak a többiek.
  33. Névjegykártya. Legyen nálad. Legyen rajta a weboldalad címe.
  34. Weboldal. Legyen rajta elérhetőség, életrajz, és egy erős portfolió referenciákkal. Legyen rajta a névjegykártyádon a címe.
  35. Az olcsó drága. Ha spórólsz a felszereléseden, akkor a minőségen és a lehetőségeiden spórolsz. Egy rossz objektív, egy tré weboldal vagy egy lassú számítógép meg fogja magát bosszulni. Inkább húzd ki még egy kicsit azzal amid most van, és vegyél egy drágább objektívet/számítógépet/bármit, minthogy pár hónap múlva ki kelljen dobnod azt amit most sietve vettél.
  36. Angol. Tanulj meg angolul. Az internet angolul van. Az összes műszaki leírás angolul van. A legfrissebb hírek angolul vannak. A legjobb fotós blogok angolul vannak. A fényképezőgéped menűje angolul van. Nem nehéz nyelv, és mérhetetlenül sok lehetőséget nyit meg elötted az ismerete. (Akár külföldi munkát is.)
Azt hiszem egy eresztésre elég ennyi. Ezek az ÉN tapasztalataim, nem szentírás, nem kell az egészet elfogadni, és biztos, hogy nem helyes minden amit írtam. Remélem azért nem teljesen haszontalan, és mindenki talál legalább egy olyan ötletet, amit hasznosítani tud. Ha még valakinek eszébe jut valami, vitatkozna velem valamiről, nyugodtan írja meg a kommentekben!

A bejegyzés trackback címe:

https://fiatalriporter.blog.hu/api/trackback/id/tr68226080

Trackbackek, pingbackek:

Pingback: 9 + 36 parancsolat fotósoknak 2007.12.09. 21:57:56

[...]title="Fiatal riporter" target="_blank">Fiatal riporter című blogra, amelyen a következő cikk nagyon tetszik, és engedelmetekkel[...]

Trackback: e1 blogja 2007.12.09. 21:56:41

9 + 36 parancsolat fotósoknakMa esti böngészésem alkalmával ráakadtam betévedtem a Blogsearch.hu oldalra is. Mondom, ha már itt vagyok, akkor rákeresek kedvenc fényképezőgépmárkámra is, hátha ráakad valami érdekes fotós bloogra. És hát sikerült is, ráakad…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tibor · http://www.photonovice.net/ 2007.11.13. 15:05:05

Ez egy nagyon jó kis post volt. Gratulálok.

Derek Powazek-nek volt egy hasonló témájú cikke (eseményfotózás) néhány hete (persze angolul :-) itt: powazek.com/posts/764

.gr7 2007.11.14. 20:19:09

Nagyon jól összeszedett lista ! grat hozzá

Azthiszem ezt minden hasonló 'munkahelyen' ki lehetne akasztani mint tíz(harminchat)parancsolat. ^^

.gr7 2007.11.14. 20:21:37

ehh.. mindig hamarabb kattintok, minthogy végiggondolom mit akartam írni :P

Lemaradt hogy tetszik az új dizájn is ^^

whollosi · http://magyarugar.blog.hu 2007.11.24. 23:29:10

A ne fogadj el semmit ponthoz:

khm-hát a PR cikknél ez a szabály pont nem, hiszen a PR munka olyan lesz, amit a megrendelő akar, eleve nem "igaz", és kozmetikázott, így a vélemény nem szabad, a tények meg (sokszor) főleg nem. Tehát itt lehet pozitívan befolyásoltatva (l)enni.

Ha oknyomozó, tudósítás, vagy hír, akkor persze más a helyzet. De ha a megrendelő fizet már...etessen meg, ha jól esik neki.

Lóri · http://www.knstudio.hu 2007.12.17. 17:26:09

Hello!

Jó kis cikk volt, és a blog is nagyon tetszik, így tovább!

:)

NDT · http://nemdomi.blog.hu 2007.12.17. 19:44:33

Jó a blog is meg ez a post is, így tovább!
Az összes szerzői jog fenntartva, Kalmár Nagy András, 2007-2008
Az oldal tartalma, és az egyes cikkek az oldal alján található creative commons licensz alapján használhatóak.
Clicky Web Analytics
süti beállítások módosítása